
1741 


Tab 13 




1742 




-- 
1743 


Page 3 


pitation Search Result Rank 1 of 1 Database 
L1/97 WASHPOST.DOl WP 

till/97 Wash. Post DO1 
1997 WL 12880811 

The Washington Post 

Copyright 1997, The Washington Post Co. All Rights Reserved 


Monday, August 11, 1997 


Style 


MEDIA NOTES 


A Reporter's Net Loss; Details of Newsweek Story Appear Prematurely on the Web 
Howard Kurtz 


Washington Post Staff Writer 


An investigative reporter is trying to nail down a sensitive 

story. Suddenly someone splashes the key details all over the 

Internet, even though the reporter doesn't have enough evidence to 

publish. Now half of official Washington is talking about the story he 


sn't finished writing. 


That was the situation faced by Newsweek's Michael Isikoff as 

he pursued the question of whether former White House aide Kathleen 

Willey had ever accused President Clinton of making an improper sexual 

advance. 


On July 4, word of the Isikoff inquiry turned up on the World 

Wide Web's Drudge Report, the one-man gossip operation run by Matt 

Drudge. By month's end, Drudge had put out more details of the 

work-in-progress, including Willey's name. What's more, Drudge says he 

was tipped off by one of Isikoff's Newsweek colleagues. 


"1 outed the story," boasts Drudge. "1 was-totally driving 

him crazy. There was nothing he could do." He.says Isikoff sent him an 

e-mail calling him l'insane.ll 


Isikoff, a former Washington Post reporter, takes the matter 

seriously, saying Drudge was reporting things -- such as what Willey 

supposedly told Newsweek -- that he could not possibly know. That, in 

turn, greatly complicated Isikoff's dealings with potential sources. 


Copr. @ West 1998 No Claim to Orig. U.S. Govt. Works 



1744 


Page 4 


8/11/97 WASHPOST DO1 


"He's rifling through raw reporting, like raw FBI files, and 

,,sseminating it," Isikoff says. "He doesn't conform to any 

journalistic standard. This is not harmless fun; it's reckless and 

ought to be condemned. He ought not be treated as an impish character. 

It's hard to do real reporting in an atmosphere that's been polluted 

like this." 


Newsweek described its story as "complicated and murky," and 

media critic Terry Eastland called it "carefully executed 

investigative reporting." Indeed, contrary to Drudge's advance 

billing, Isikoff's piece last Monday raised questions about whether 

any sexual harassment took place. He quoted another former White House 

aide, Linda Tripp, as saying that Willey emerged looking IIhappy" from 

the Oval Office on the day in question in 1993 and did not appear 

harassed. 


What pushed the Willey story into the mainstream press (the 

story was first broken by CBS's Bill Plante) was the decision by Paula 

Jones's attorneys to subpoena Willey in Jones's sexual harassment suit 

against Clinton. Willey's lawyer said she was "outraged" to be drawn 

into the case and has 'Ia good relationship" with the president. 


inton's lawyer, Robert Bennett, said the president "adamantly 

aies" doing anything improper. 


Bennett said in an interview that the media are l'hypocriticall' 

because they ignore "stories that don't meet their journalistic 

standards" until."some event, like the issuance of a subpoena or the 

appearance of something in another publication." Then, he says, "the 

press uses that as an excuse" to run with the flimsy story. 


Clearly, Drudgelike leaks on investigative stories boost the 

chances for misleading and sensational headlines. Drudge freely admits 

his gossip is sometimes wrong; he predicted that Hillary Rodham 

Clinton would be indicted last summer. 


Isikoff "has a right to be furious," Drudge says, "but life's 

not fair. The new technology lets someone interrupt the flow.t' 

Besides, says Drudge, "1 seemed to have about 80 percent of the 

facts." 


Tabloid Goose Chase 


Top editors at the New York Post and Daily News are crying foul 


Copr. a West 1998 No Claim to Orig. U.S. Govt. Works 



1745 


Page 5 

8/11/97 WASHPOST DO1 


the-charge that their owners spiked stories questioning whether 

~.__.~or
Rudolph Giuliani was having an affair with his communications 

director. 


The editors say they were simply unable to confirm that 

Giuliani's marriage to Donna Hanover was falling apart before Vanity 

Fair published the charge last week. 


"Once a week there'd be a new Donna rumor that would explode 

like crazy," says Arthur Browne, the Daily News managing editor. "It 

kind of took on a life of its own. 


"We checked on every apartment we were told she was moving 

into. A huge amount of man-hours was devoted to this. But no source 

had firsthand knowledge. It was always, 'I was told.' We came up dry. 

. . . What's going on in their household is in some respects beyond 
the reach of journalism, and should be." 


"We weren't able to develop enough information that we would 

have felt comfortable going with it," says Post Editor Ken Chandler. 

"When you write about problems in someone's marriage, usually it's 

cause one of the principals has decided to talk about it, or filed a 

.t, or has been seen in public dating someone they're not married 


t> . In this case there was no supportive evidence. It wasn't for lack 
of trying." 


The editors say they never discussed the story with their 

bosses, Post owner Rupert Murdoch and News mogul Mort Zuckerman, both 

of whom have business dealings with New York City. Giuliani and press 

aide Cristyne Lategano have denied the reports of an affair, while 

Hanover has sidestepped the charge and pointedly not defended her 

husband. 


Daily News sources say the editors killed one story that raised 

questions about the alleged affair after Hanover, at a party for a 

movie she appeared in, thanked people for helping her through 

"difficult" times and did not mention her husband. Browne says he 

recalls vetoing only "shaky gossip items." 


Once the Vanity Fair piece surfaced, the News ran a banner 

headline, infuriating staffers who felt the tabloid should have broken 

the story. Browne says the paper had no choice after 'Ia national 

-1blication of some repute" reported that the alleged affair "had a 


Copr. @ West 1998 No Claim to Orig. U.S. Govt. Works 



1746 


Page 6 

8/11/97 WASHPOST DO.1 


gnificant impact on city government." The Post ran nothing in its 

l:lrstedition, then caught up after the mayor's office issued a 

statement. 


'tIcm still not convinced the Vanity Fair piece was accurate," 

Chandler says. 


Petering Out? 


Charlie Peters, the irascible founder of the Washington 

Monthly, is ready to pass the baton. Sort of. One day. When he gets 

around to it. 


Peters hopes to sell the neoliberal magazine to one of his 

earliest editors, Nicholas Lemann, now the Atlantic Monthly's national 

correspondent. The deal, first reported by National Journal, could 

happen in a year or two. 


$'I could just not face selling now," Peters says. $'I still want 

to grab the world by the lapels and tell it what to do next. But I 

also realize I'm 70 years old. I want to provide for the Monthly to 


ntinue in the right hands, and Nick Lemann is the right hands." 


But Lemann says he hasn't tackled the hard work of lining up 

investors or sizing up the business challenges. "There's no urgency 

because Charlie is happily running the magazine and I'm finishing a 

book," he says. 


TABULAR OR GRAPHIC MATERIAL SET FORTH IN THIS DOCUMENT IS NOT DISPLAYABLE 


CAPTION: On his online Drudge Report, Matt Drudge "outed" an unfinished story 

by a Newsweek reporter. 


_-__ INDEX REFERENCES ----

KEY WORDS: NATIONAL 


EDITION: FINAL 


Word Count: 1074 

8/11/97 WASHPOST DO1 

END OF DOCUMENT 


Copr. * West 1998 No Claim to Orig. U.S. Govt. Works. 


